Хранене и косопад

Разнообразното и добре балансирано меню е необходимо условие за поддържане здравето на косата. Тъй като хранителните вещества са в тясна връзка по между си, дефицитът или излишъкът дори на едно от тях може да доведе до сериозни последици като косопад. Човешкият организъм не е в състояние да произвежда всички необходими му компоненти, ето защо се налага да си ги набавяме чрез храната. Важно е да знаем, че повечето ценни вещества са неустойчиви на термична обработка и е най-добре да ги приемаме в суров вид винаги, когато това е възможно.

Хранене и косопад

Протеини (белтъчини)

Човешкият косъм е изграден главно от протеини - над 90%, ето защо е изключително важно да приемаме достатъчно количество от тях дневно, за да позволяваме на косата си да се възстановява и продължава да расте.

Според аминокиселинния си състав белтъчините биват два вида - завършени и незавършени. Завършените протеини съдържат всички есенциални аминокиселини и обикновено са от животински произход, докато незавършените са от растителни източници и не им достигат една или повече от незаменимите аминокиселини. Това не означава, разбира се, че трябва да консумираме единствено животински протеини, а да комбинираме с растителни белтъчини, които се допълват помежду си.

/Сирене, яйца, бобови растения, ядки, семена, соеви продукти, зърнени култури/

Витамини
  • Витамин С (аскорбинова киселина) подпомага синтеза на белтъка колаген и аминокиселината тирозин и по този начин поддържа структурната цялост на косъма. Витаминът противодейства активно на факторите, водещи до прекомерно изсушаване и заплитане на косата, а от там и до косопад. В качеството си и на силен антиоксидант, той елиминира още един от причинителите на оплешивяване - свободните радикали.

/Шипки, чушки, листно зеле (кейл), броколи, карфиол, ягоди, цитрусови плодове/

  • Витамин Е също притежава отлични антиоксидантни свойства. Той има и способността да подобрява кръвообръщението в областта на скалпа, което според множество научни изследвания е важно условие за поддържане живота на косъма.

/Слънчогледови семки, бадеми, тофу, масло от гроздови семена, спанак, авокадо/

  • С помощта на витамин А, организмът произвежда нови здрави клетки и обновява косата и скалпа. А дефицитът му често води до изтъняване и оредяване на косата. Ценният нутриент може да бъде открит в повечето от храните с жълто-оранжева окраска.

/Моркови, кайсии, пъпеши, сладки картофи, тиква/

 

  • Витамините от В-групата (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12) са от особено значение за здравето на косата. Те участват в поддържането на клетъчния метаболизъм и снабдяват косъма с кислород, като по този начин забавят стареенето и падането на косата. Единственият витамин от тази група, който няма растителен източник е витамин B12.

/Бобови растения, яйца, сирене, спанак, броколи, картофи, авокадо/

Минерали
  • Желязото играе важна роля в снабдяването на клетките, в това число и космените фоликули, с кислород. Жените, както и строгите вегетарианци са по-застрашени от недостига на желязо и трябва да обръщат особено внимание на приема на този минерал, за да избегнат косопада и други здравословни проблеми. 

/Тахан, тиквени семки, яйца, пълнозърнести храни, сушени плодове/

  • Минералът цинк оказва влияние на растежа и способността за възстановяване на клетките, включително тези на косата. Той участва и в производството на себум от космените фоликули.

/Черен сусам, тиквени семки, пшеничен зародиш, индийско кашу, какао/

  • Силициевият диоксид е химично съединение на минерала силиций. Той е важен компонент на косъма и когато бива приеман чрез храната допринася за растежа на косата и предотвратява оплешивяването.

/Овес, просо, ечемик, картофи, земна ябълка, ягоди, краставици/

  • С право наричана “минералът на красотата”, сярата помага за поддържането на баланса между падащите и новоизрастващите косми, като по този начин възпрепятства оредяването на косата.

/Яйца, пармезан, чесън, лук, орехи, брюкселско зеле/

В настоящата статия сме изброили едва малка част от важните за косата вещества. Хранейки се съзнателно, ние неминуемо ѝ осигуряваме и останалите необходими за растежа и възстановяването ѝ компоненти. Но не бива да забравяме, че пълноценната грижа за косата, включва и внимателен подбор на козметичните продукти, които използваме, както и спешни мерки в случай на вече появил се косопад.

 

Прочетете още статии
Чистота и хигиена. Въпрос на дезинфекция

Чистота и хигиена. Въпрос на дезинфекция

Наличието на патогенни микроорганизми в дома ни представлява риск за здравето ни. Почистването и дезинфекцирането е с цел прекъсване веригата на инфекции.

Кога изчезва детския атопичен дерматит?

Кога изчезва детския атопичен дерматит?

В повечето случаи се наблюдава спонтанно затихване на болестта, но не е изключена и повторната ѝ поява на по-късен етап от живота.

Специализирана грижа за атопична кожа

Специализирана грижа за атопична кожа

Въпреки че за атопичния дерматит все още не е открито лечение, с подходящия терапевтичен план и промени в начина на живот, заболяването може да бъде поставено под контрол.

Зодии и козметика

Зодии и козметика

Открийте кои са най-подходящите за Вас козметични средства според Вашия астрологичен знак.