Най-важното за храненето през бременността

През 9-те месеца, в които тялото Ви е дом на две души́ то повече от всякога се нуждае от сили, за да посрещне случващите се в него промени и потребностите на своя малък обитател. И тъй като основният Ви източник на енергия е храната, тя трябва да бъде грижливо подбрана.

Най-важното за храненето през бременността

Важно е хранителните продукти, които консумирате да бъдат чисти и пресни, а онези от тях, които не са трудносмилаеми или от животински произход – в максимално естествено състояние, с оглед запазване на полезните им качества (пълнозърнести хлябове, нерафинирана захар и растителни мазнини, сурови ядки, семки, плодове и зеленчуци).

Добре е да избягвате:
  • алкохола;
  • черния дроб, тъй като съдържа големи количества витамин А, който може да бъде токсичен за плода;
  • (полу-) суровите риби, яйца и меса, които биха могли да са източник на опасни бактерии;
  • рибните меса, с потенциално високо съдържание на живак (акула, лаврак, риба тон, лефер и т.н.);
  • меките сирена, синьото сирене и непастьоризираното мляко – отново заради риска от патогенни бактерии;
  • кафето и напитките съдържащи кофеин, тъй като пречат на абсорбцията на желязо.
Първи триместър

През първите месеци от бременността започва развитието на всички главни органи и мускули на Вашето бебе, но това не налага допълнителен прием на калории, а само на определени хранителни вещества. Едно от тях е витамин B9 (фолиева киселина), който има ключова роля при изграждането на мозъка, гръбнака и тъканите на детето. Препоръчителните 400 микрограма дневно можете да си набавите от зеленолистните зеленчуци, броколите, аспержите, цитрусите, бобовите култури, ядките и семките (най-вече слънчогледовите), яйцата.

Друг важен нутриент, от който са ви необходими поне 30 мг на ден, е желязото. То помага за транспортирането на кислород и хранителни вещества до всяка клетка на тялото, а също така за производството на допълнителната кръв, която Ви е нужна за бебето. Месото и рибата са отличен източник на желязо, а вегетарианците могат да си го осигурят, консумирайки повече спанак, броколи, бобови и зеленолистни растения.

В първото тримесечие на бременността има и леко завишаване на нуждите от витамин D и протеини. Мазните риби, като например сьомгата и скумрията, са едни от най-добрите хранителни източници на витамина, макар че ако ежедневно (но умерено!) излагате кожата си на слънчева светлина, тялото Ви ще възпроизвежда достатъчно от него. От яйцата, всички видове меса, риби и млечни продукти можете да почерпите необходимите Ви белтъчини, а ако сте вегетарианка или веган трябва да наблягате на ядките, семките и бобовите растения.

За облекчаване на прилошаването, характерно за първите седмици след зачатието, се препоръчват храните, богати на витамин B6 – месото, рибата, ядките, слънчогледовите семки, бананите, авокадото, картофите, чесънът и др.

Втори триместър

През този етап от бременността най-динамично се развива костната система, чийто градивен елемент е калцият. Не пренебрегвайте значимостта на този минерал, тъй като при честата му липса във Вашето меню (нуждаeте се от минимум 1000 мг дневно), тялото Ви рано или късно ще посегне на запасите от калций в собствените Ви кости.

За щастие, калцият се съдържа в голям брой хранителни продукти, сред които със завидни количества се отличават бадемите, семките (слънчогледови, сусамови, тиквени), киселото мляко, сиренето и спанака.

През вторият триместър се запазва и потребността от повече витамин D, който освен че укрепва костите, улеснява усвояването на калция.

Адекватният прием на магнезий също е от съществено значение. Добри източници на този минерал са бобовите растения, ядките, зеленолистните зеленчуци и пълнозърнестият хляб.

Потребността от протеини продължава да нараства, тъй като все по-активно се развиват мускулите и тъканите на мъничето в утробата Ви. Остават завишени и нуждите от желязо.

Консумирайте различни плодове и зеленчуци, за да си осигурите богата палитра от витамини, Особено значим е витамин C, който допринася за изграждането на колагена – основния компонент на кожата, костите, сухожилията и хрущялите. Освен това, бидейки силен имуностимулант, витаминът ще Ви предпази от инфекции. Препоръчителната дневна доза е 85 мг.

Трети триместър

Необходимостта от допълнителни нутриенти е най-силна в края на бременността, като към вече споменатите от тях трябва да се добавят и омега-3 мазнини. Те са изключително важни за активно развиващата се в този период, нервна система на детето.  За най-полезна от трите вида омега-3 мастни киселини се счита докозахексаеновата киселина (DHA), с която изобилстват по-мазните риби – сьомга, скумрия, сардина, херинга, аншоа и др.

Изграждането на мозъка на бебето продължава и след неговото раждане, така че е добре да продължите да приемате по 400 мг DHA дневно и докато кърмите.

Друг елемент, подпомагащ метаболизма и правилното развитие на нервната система на бебето през последните му месеци в утробата е холинът. Надеждни източници на холин са: жълтъците, морските дарове, пилешкото месо, фъстъците, слънчогледовите и тиквените семки, цвеклото, фасулът.

Витамин К пък, помага за по-бързото възстановяване след раждане, така че с наближаването на радостното събитие е добре да похапвате повече яйца, ягоди, аспержи, брюкселско зеле, броколи, маруля, боб.

В края на бременността организмът Ви има нужда от повече енергия, така че не се притеснявайте, ако апетитът Ви е за двама.
 

 

Прочетете още статии
Чистота и хигиена. Въпрос на дезинфекция

Чистота и хигиена. Въпрос на дезинфекция

Наличието на патогенни микроорганизми в дома ни представлява риск за здравето ни. Почистването и дезинфекцирането е с цел прекъсване веригата на инфекции.

Кога изчезва детския атопичен дерматит?

Кога изчезва детския атопичен дерматит?

В повечето случаи се наблюдава спонтанно затихване на болестта, но не е изключена и повторната ѝ поява на по-късен етап от живота.

Специализирана грижа за атопична кожа

Специализирана грижа за атопична кожа

Въпреки че за атопичния дерматит все още не е открито лечение, с подходящия терапевтичен план и промени в начина на живот, заболяването може да бъде поставено под контрол.

Зодии и козметика

Зодии и козметика

Открийте кои са най-подходящите за Вас козметични средства според Вашия астрологичен знак.